Mollie

    Hej! Jag funderar på att läsa vidare på Handelshögskolan. Vilken behörighet är det som krävs? På hemsidan står det såhär ”Du får meritpoäng i moderna språk, engelska och matematik. Behörighetsgivande kurser ger aldrig meritpoäng. Betygskravet är lägst godkänt. Högre betyg ger inte mer poäng. Du får max tillgodoräkna dig 2,5 meritpoäng.” Vad menas med detta? Kan man läsa till de extra 2,5 meriten och ansöka med dom? Vilka kurser behöver jag lägga till och vilket betyg krävs på dom. Jag går Ekonomiprogrammet just nu.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Mollie,

    om du med "Handelshögskolan" menar den privata högskolan i Sthlm, hhs.se då har den bestämt sig för att inte acceptera meritpongen; och de införde också speciella behörighetskraven, att för att bli behörig till deras kandidatprogram måste man ha lägst betyget C, vilket inte är ngt vanligt krav, då till de flesta högskoleutbildningar räcker det att få E betyg för att anses som behörig. Så, om att söka till just den högskolan - var god läs noga på deras hemsida. Försök få så höga betyg du kan i alla kurser du läser, i vilket fall.. för att det är alltid en fördel.

    ***
    Annars så kan man mena "handelshögskola" t.ex vid Göteborgs Universitet och vid andra svenska Statliga Universitet, då gäller de "vanliga" behörighetsreglerna och meritvärde inkluderar även meritpoängen, om man har några. Var god läs på gymnasieguiden.se/informeras/merit

    I vilket fall, om du är intresserad av att läsa ekonomi på högskolenivå, bra att läsa så mycket matematik som möjligt. Matte 3 är ett krav, men läs även matte4 och högre mattekurser som är matte5 och matte specialisering, om din skola kan erbjuda det. Vid ansökan till "vanliga" svenska högskoleutbildningar där matte 3 är ett krav, kommer du få meritpoäng inom matte för "högre kurser" som är matte 4, 5 och matte specialisering (max antal meritp. inom matte är 1,5) och ännu en 1.0 meritp. kan du få för eng7 eller för moderna språk 3 och 4.

    Studie- och yrkesvägledare