Daniel SYV

    Hej Henok,

    i Sverige krävs det alltid att man har Grundläggande behörighet - och ofta också Särskild behörighet - för att bli behörig till utbildningar på högskolenivå.

    För dig som är 19 år gammal - behövs det Examensbevis för att uppnå Grundläggande behörighet.Du kan ta ditt Studiebevis till komvux i den kommunen där du är folkbokförd och göra studieplanering med SYV på komvux - hur du ska läsa mot Examensbevis på komvux, alltså.
    Ett annat alternativ är att du söker till en folkhögskola. Med omdöme från en folkhögskola, om det kommer att stå att de bedömer att du har "grundläggande behörighet" blir du också behörig till högskola/universitet.

    Annars finns det andra sätt, men du måste i så fall ha arbetat i minst 3 år på minst halvtid efter det att du fyllde 19 år. Om du börjar arbeta direkt efter gymnasiet och arbetar i minst tre år /på minst halvtid/ räcker det med några få kurser + arbetslivserfarenhet för att anses vara behörig till högskola. Men då har du inget att konkurrera med om en utbildningsplats däför att ofullständiga betyg ger inte rätt att konkurrera i betygsgruppen. Då måste du även göra högskoleprovet och kommer att konkurrera endast i HP-urvalsgruppen. Eller så kan du få plats på en högskoleutbildning där lediga/tomma platser finns, där antal behöriga sökande är färre än antal studieplatser.

    Yrkeshögskola kan göra undantag och ta in utan examensbevis, med endast studiebevis. Se utbud av yrkeshögskoleutbildningar på www.yhguiden.se - och sista ansökningsdag till många yh är imorgon, 15 maj. Det finns ingen begränsning i antal yh man kan söka. Du får söka alla yh, som du är intresserad av. Du söker varje YH-utbildning "i första hand", därför att man söker till varje utbildning direkt till skolan, oberoende av andra ansökningar.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp.

    Daniel