Mona

    Hej, Jag går i år 1 på ekonomi/juridik linjen och jag har lagt till Naturkunskap 2 och matte 3 som mina individuella val. Vad är det som Naturkunskap 2 innehåller och vad saknas för att jag ska söka till läkarprogrammet efter mina studier då jag inte vill byta linje till Natur men jag vill gå komvux efter gymnasiet. Om jag nu Har naturkunskap 2 och matte 3 så vet jag att jag måste plugga matte 4 på komvux men vad ör det för mer som jag måste lägga till

    • : Hej! Är ingen SYV, men behörigheten för läkarprogrammet är Kemi 2, Fysik 2, Biologi 2 och matematik 4. Naturkunskap 2 kan vara givande för den berör delar av de första kurserna i biologi, kemi och fysik. Någon formell fördel får du dock inte. Eftersom läkarprogrammet är ett populärt program kan det också vara värt (om du inte gjort det) att lägga till extrakurser i språk, som engelska 7 och moderna språk 4, som du får merit för. Är du redan nu säker på att du ska plugga till läkare så har du alltså ingen formell användning av naturkunskapen, och kan således byta ut den mot något annat. MVH, Brendan

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    hej Mona,
    du har rätt; du måste läsa Matematik4.
    inom Naturvetenskap behöver du läsa biologi2, kemi2 och fysik2. eller snarare så att du måste få Godkända betyg i de kurser eller Omdöme från en folkhögskola om att du har Särskild behörighet inom de kurser.
    *****
    Naturkunskap 2 kursen innehåller DELAR av biologi1, kemi1 och fysik1... så det blir nog ändå att läsa även de kurserna förs för att sedan läsa de naturvet.ämnena på nivå 2.

    Vänligen
    L.

    Liselotte