Julia

    Hej! Jag läser till en kandidatexamen i miljövetenskap. Jag är sugen på att läsa en master/magister i djurskydd efter examen och för att bli behörig till det behöver jag 60hp biologi varav 15hp ska vara etologi. Jag läser kurser inom biologi utöver programmet som jag läser inom miljövetenskap. Jag läser alltså mer än på heltid för att kunna få ihop mängden biologi som behövs för att kunna söka till en master inom djurskydd. Nu i höst läser jag två kurser i etologi på LiU. Det jag undrar är om båda de två kurserna jag läser i höst går att räkna med då kurserna är ganska lika varandra och inte går att kombinera i en examen. Jag ska alltså inte ta med båda kurserna i min kandidatexamen men jag undrar om båda kurserna kan utgöra en del av de 60hp biologi som krävs för att bli behörig till att söka till mastern och inte bara en av de två kurserna. De kurserna jag ska läsa i höst på LiU är "introduktion till etologi" och "hundens beteende biologi". Jag tycker det är svårt att förklara vad jag menar, hoppas det går fram...

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,

    du får bäst (rätt) svar från antagningsgruppen på det lärosäte där du vill komma in på masterprogrammet. Masterprogram (och också Magister-) ligger på avancerad nivå och som du vet krävs tidigare studier på högskolenivå inom behörighetskraven. Exakt vilka studier på högskolenivå som gör dig behörig till just det specifika programmet på avancerad nivå? De generella kravet är "lägst 3-årig utbildning på heltid, alltså 180 hp inom rätt kunskapsområde"... men mer specifikt så måste en bedömning göras, och den görs av antagningsgruppen på det lärosäte (högskola-universitet) där du vill läsa, så vänd dig gärna till dem. Kontaktuppgifter kan ofta hittas på lärosätets webbplats. Annars kan du ringa till växel på lärosätet och få veta hur du kan komma i kontakt med antagningsgruppen. Ibland vet även Antagning.se (tel.nr 0771-550720) hur man kommer i kontakt med antagningsgruppen på ett visst lärosäte.