Felicia

    Jag har hittat detta masterprogram jag är intresserad av: MASTERPROGRAM I ENGELSKA: LITTERATURVETENSKAPLIG INRIKTNING på Karlstad Universitet. Under fliken där man kan läsa om vad man behöver för behörighet står det: Kandidatexamen med minst 90 högskolepoäng i huvudområde engelska. Jag förstår inte riktigt vad detta betyder, hittar ingen speciell kandidat som ger solklar behörighet. Behöver jag bygga en egen kandidatexamen? Vill gärna läsa allt i Karlstad. Jag är tacksam om jag kan få exempel på hur man går tillväga.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Felicia,
    I Lund erbjuds Kandidatprogram i Engelska - se information på lu.se/lubas/i-uoh-lu-HGENG/80806

    Uppsala Universitet erbjuder - Kandidatprogram i Engelska med globala perspektiv -uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program/?p

    Stockholms Universitet erbjudet Kandidatprogram i språk och översättning, inriktning engelska - var god se su.se/sok-kurser-och-program/h%C3

    Se också en lista på studera.nu/jamfor-utbildning/?q men jag kan inte lova att alla 27 "träffar" som finns i den listan är det rätta utbildningar för att få behörighet till det masterprogrammet som du är intresserad av. T.ex finns det "Internationella affärer" vid Karlstads Universitet med i listan, men jag har svårt att tro att det är rätt utbildning i det sammanhanget som din fråga gäller.
    Du får gärna kontakta antagningsgruppen/antagningsenheten på Karlstads Universitet och be dem inkomma med exempel på vilka examina (från vilka kandidatprogram) som skulle ge dig behörighet till det masterprogrammet som du är intresserad av.
    Det är möjligt att det inte finns möjlighet att läsa "allt" i Karlstad. Du kan annars försöka få ihop till en egen kandidatexamen - du behöver i så fall minst 90 högskolepoäng (tre terminer på heltid) i ämnet Engelska. Plus sedan 90 hp "övriga kurser" - bland dem en godkänd kandidatkurs. Vilka de "övriga kurser" som kan ingå i examina kan variera från ett lärosäte till ett annat. Du kan välja att antingen från början göra planering tillsammans med studievägledare på den institutionen där du senare vill ta ut kandidatexamen eller börja läsa 30hp-kurser i engelska och se sedan hur det går och vad som händer. Reglerna och utbildningsutbud kan också ändras över tid. Det tar 3 år på heltid att läsa för att uppnå kandidatexamen.