Josefine

    Hej! Min lillasyster ska börja andra året på handel och administration. Efter gymnasiet skulle hon vilja läsa till paralegal eller hud- och spaterapueft. Hon undrar nu vilka kurser man behöver för att läsa dessa på yrkeshögskola. Behöver man exempelvis läsa till engelska 6 och matte 2? Eller är det andra ämnen man måste ha?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,

    info om yh till paralegal finner man på yhguiden.se/resultat?Education.text=paralegal
    Behörighetskraven kan ändras; det vi vet idag är att det krävs - godkända betyg i Svenska 2, Matematik 1, Engelska 6 samt Samhällskunskap 1, eller motsvarande kunskaper. Det kan ibland stå "matematik 1b eller 1c"; och på Handels-och admin.programmet läser man en lättare kurs Matematik 1a; därför råder jag läsa matematik 2a (detta för att inte bli fortsorterad från antagning till yh Paralegal pga för lite matte).

    Yrkeshögskola kan ibland ta in Obehöriga
    För dig som inte uppfyller de formella kraven på behörighet finns ändå en möjlighet att bli antagen via validering för reell kompetens. Om du åberopar reell kompetens kan du behöva tillhandahålla ytterligare ansökningshandlingar och/eller komma på ett valideringsprov på skolan.
    Jag rekommenderar dock att försöka uppfylla alla behörighetskraven. Man kan inte räkna med att - som obehörig - bli antagen. Men, om man inte är behörig, men väldigt intresserad av vissa yrkeshögskoleutbildningar, är det då lönt att söka alla dem; för att inte missa möjlighet att komma in. Man ska, alltså, inte avstå från att söka till yrkeshögskola pga man är obehörig.
    Det finns ingen begränsning ang. hur många olika yrkeshögskoleutbildningar man kan söka samtidigt; och man kan samtidigt också söka till högskola, folkhögskola, KKU och/eller söka jobb.

    Info om yh till Hud- och SPA-terapeut finns på yhguiden.se/resultat?Education.text=hud- - och behörighetskraven kan, som sagt, ändras; det kan också finnas vissa skillnader på vad varje utbildningsanordnare kräver för Särskilda förkunskaper; och yrkeshögskola kan ta in obehöriga. De särskilda förkunskaper som brukar krävas är - godkända betyg i Naturkunskap 2 och svenska 2 (eller i stället för svenska 2 - i SAS, svenska som andraspråk 2).
    Betyget i Naturkunskap 2 kan ersättas av Biologi1, Kemi1 och Fysik1a (sammanlagt av de 3 kurser) eller om man har examen från Vård- och omsorgsprogrammet eller från Naturbruksprogrammet så brukar man inte behöva läsa Nk2 (då ett antal kurser på VO och NB med godkända betyg brukar ersätta nk2).