Kimia
    Och även hur stor konkurrens det är,för att komma in?

    Mvh

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej, behörighet till Receptarie är - Grundläggande behörighet + Biologi 2, Fysik 1a (eller 1b1+1b2), Kemi 2, Matematik 4.
    Göteborg 14.7 och 0.55
    Uppsala 14.4 och 0.55
    Umeå 15.1 och 0.65 - det var svårast att komma in i Umeå där det krävdes lite över C-betyg i alla kurser och lite högre även på Högskoleprovet än på de andra två orter - Göteborg & Uppsala där det krävdes samma resultat på högskoleprovet men på betyg var det lite svårare att komma in i Göteborg än i Uppsala.
    Som det ser ut nu, så är det C-betyg i alla gymnasiekurser som gäller och inga Meritpoäng krävs i så fall.

    Mvh Liselotte
    Liselotte