Hej Whitney!

    till högskol/universitet i Sverige behöver man alltid uppnå Grundläggande behörighet och alla elever på alla yrkesprogram har rätt att läsa kurser för just Grundläggande behörighet, om de så önskar.

    På just VO är det svenska/svenska som andraspråk 3 och engeska 6 som man behöver läsa och det är bara att säga till på gymnasieskolan, så får du läsa dem.

    Men sedan krävs det ofta (inte alltid med ofta) även godkända betyg i kurser för Särskild behörighet, som är olika för olika eftergymnasiala utbildningar.

    Då är det viktigt att veta exakt Vilken utbildning du vill söka efter gymnasiet.

    Om du inte blir behörig på gymnasiet, kan du söka att komplettera på Komvux efter gymnasiet.

    Bästa hälsningar

    ANNA