Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lovisa,

    om man får studieomdöme från en folkhögskola (som ger grundläggande behörighet) då får man som "betyg" en siffra upp till max 4.0 och med den siffran konkurrerar man i BF-urvalsgruppen.
    Om man dessutom redan har examensbevis från gymnasiet eller från komvux som ger grundläggande behörighet, då kan man samtidigt konkurrera med sitt meritvärde i BI, BII (i ett av grupperna eller i båda). I BI konkurrerar man om man har fullständig behörighet direkt efter gymnasiet eller om man läsa minst 2/3 delar av kurserna på komvux (då ger examensbevis från komvux plats i BI, direktgruppen). I BII konkurrerar man om man har kompletterat. BII heter kompletteringsgruppen.
    En och samma sökande till svenska högskoleutbildningar kan på samma gång konkurrera i flera urvalsgrupper, t.ex i HP- med högskoleprovsresultatet och samtidigt i BI, BII och BF.

    Studie- och yrkesvägledare