Stephanie
    Hej det är så att jag pluggade hårt till mitt dansk prov, och eftersom läraren inte gillade mig fick jag E. Jag sa att han favoriserade och han sa till mig att han inte favoriserar eftersom om det hade varit personlighetsmässigt hade han get mig F i slutbetyg, får en lärare säga så till elven. Det är bara bekräftat att han icke tycker om mig.
    Plus att han har nästan gett alla B i min klass även om vissa inte ens har varit bra på provet eller något sådant. Iallafall har nu satt in detta E på mitt bedömning eller som slutbetyg.
    Har berättat detta till min familj och de ska prata med han, och jag vill begära att jag ska göra om provet och göra om det igen.
    Snälla säg till mig att det finns en chans för att fixa detta. Jag tycker inte att om en lärare inte tycker om mig att det ska påverka mina betyg.

    Tack på förhand.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Stephanie! Det är självklart så att betygen ska spegla KUNSKAPER och inte "vem som tycker eller inte tycker om vem".
    Om du ej får svar från läraren som du kan förstå och acceptera, så tycker jag du bör prata med rektor på din skola.
    Det är rektor som är ytterst ansvarig för det som händer på skolan.
    Nu vet vi inte här på Fråga SYV vilka kunskaper i danska du har... och SYV är inte expert på att sätta betyg; det bör läraren vara.
    Hoppas det löser sig på ett bra sätt. Annars kan du göra anmälan till Skolinspektionen - se info på www.skolinspektionen.se/sv/Anmalningar.

    Liselotte