PC
    Hej, jag är så himla orolig för gymnasiet, det är så att jag har godkänt i alla ämnen förutom matten, och jag mår riktigt dåligt av det jag kan knappt sova jag tänker alltid på matten en sån "uschig" känsla, jag vill verkligen få ett E men det är ju så att jag misstänker att jag har dyskalkyli.
    Min mentor har sagt att man kunde få ett betyg för dom som har dyskalkyli men dom har ju lagt ner det för att det var så många som sökte, så nu kommer jag ju aldrig att få diagnosen och få ett betyg. Jag är också orolig för min framtid, jag skulle vilja gå på teknik, estetisk och media eller hotell- och turismprogrammet men det lär ju aldrig hända.
    Vad ska jag göra? Tacksam för svar c:

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag förstår din oro som ofta bygger på att man har tillsammans med dåliga grunder i matten även har ett dåligt självförtroende och en som du säger uschig känsla. Jag antar att du är en årskurs åtta elev som inte har valt än och då har du ett helt år till att jobba med matten för att bli godkänd i år nio.

    Väljer du ett Teknikprogram så måste du tänka på att du då väljer att ha matte som huvudämne och läser jättemycket matte i väldigt hög takt och det kanske inte är det bästa just nu. Estetiska programmet har endast en mattekurs och så även yrkesprogrammen.

    Även om du inte får någon diagnos på ditt matteproblem så har du ändå rätt till stöd i ämnet så försök och gå på allt mattestöd du bara kan under nian och välja program utifrån vad du tycker du kan klara av. Lycka till!/Lena, Syv