Hacher

    Hej! Hacher heter jag och är 17 år fyller 18 snart. just nu går jag i introduktions programmet för att få betyg i grundmatte på Hågestaskolan i Sollefteå. jag har verkligen funderat på att läsa gymnasiet på distans efter jag har fått betyg i matten för jag trivs verkligen inte i skolklimatet jag har aldrig heller gjort det, jag känner verkligen inte att jag kommer klara 3år till i en skola för jag vet att det kommer bli bara massa frånvaro dåligt mående och massor av ångest, men jag vill verkligen inte hoppa av skolan jag vill fortfarande klara gymnasiet som alla andra och sedan kunna vara behörig till högskolor osv så därför tänker jag distans är det bästa för mig men jag har ingen aning hur man söker till distans? och när ska jag söka? vad för program kan jag välja mellan? är det samma som på distans att man läser i 3år? Om man får CSN?

    1 Svar

    Tim SYV

    Hej,

    info om distansgymnasiet finns på gymnasieguiden.se/gymnasium/korrespondensgymnasiet
    Det är några högskoleförberedande program som finns på distans; ej några yrkesprogram.

    Längd på utbildningar är densamma som i "vanlig gymnasieskola" - 3 år. Man läser på heltid.
    Studiestöd i form av Studiehjälpen från CSN har samma villkor, oavsett om det är distans eller inte distansstudier - man ska läsa på heltid för att ha rätt till studiehjälpen.
    Till Korr-on-line (Korrespondensgymnasiet) söker du via gymnasieantagningen (alltså på samma sida där du skulle göra val till en "vanlig gymnasieskola"). Om du har Korrespondensgymnasiets utbildningar (du kan söka till flera olika - även till alla de olika utbildningar på korr-on-line) som dina högre prioriterade alternativ i gymnasieansökan, lägg in även ännu flera utbildningar (som lägre prioriterade alternativen) i din gymnasieansökan. Detta för att i fall du inte kommer in på Korrespondensgymnasiet, så kanske du kommer in på en annan skola. Det är ju ändå bättre att ha en gymnasieplats än att inte ha någon plats på gymnasiet. För vad ska du göra om du inte ska gå på gymnasiet?

    De utbildningar som erbjuds på Korr-on-line är:

    Samhällsvetenskapsprogrammet med 2 inriktningar:
    SA/Beteendevetenskap
    SA/Samhällsvetenskap

    Naturvetenskapsprogrammet med båda inriktningar:
    NA/naturvetenskap
    NA/Naturvetenskap och Samhälle

    Humanistiska programmet med inriktning Kultur:
    HU/kultur

    Ekonomiprogrammet med båda inriktningar:
    EK/juridik
    EK/ekonomi