Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om "din" högskoleutbildning kräver, för särskild behörighet, godkänt betyg i matematik 3, då kan du - inom ämnet matematik - få meritpoäng från kursen matematik 4, 5 och/eller matematik specialisering. Du kommer alltså i detta fallet inte få meritpoäng för matematik 2 och 3.
    Att ha meritpoäng är inte obligatoriskt, det är extrapoängen som man kan ha för att höja sitt meritvärde. Du behöver alltså inte kompensera för "förlusten" av meritpoängen för matematik, men om du vill "kompensera" så kan du göra det genom att skaffa dig godkänt betyg antingen matematik 4 och 5, eller matematik 4 och matematik specialisering eller genom moderna språk 4.

    Studie- och yrkesvägledare