Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du har rätt. Som behörighet till gu.se/antropologprogrammet uppges "Grundläggande behörighet" och det betyder att inom matten är det endast matematik 1 med godkänt betyg som krävs. Du behöver alltså inte läsa matte 2 för att uppfylla behörighetskraven (men om du behöver betyg i matematik 2 för att uppfylla kraven för examensbevis, vilket beror på vilket gymnasieprogram som du tar examen ifrån, då är det en annan sak för att examensbevis tar man ut för att ha Grundläggande behörighet). Dock är det möjligt att ta ut exam.bevis från gymnasieprogram där matte 2 är obligatorisk kurs, med F i matte 2, men betyget behöve man ha. F är också "ett betyg".
    Så, beroende på vilket gymn.program som du tar examen ifrån, så kan du behöva betyget i matte 2 för grundläggande behörighet, men för särskild behörighet behöver du inte matte 2.

    Sammanfattning
    Om du har grundläggande behörighet utan betyget i matte 2, behöver du inte läsa matte 2 för att bli behörig till Antropologiprogrammet på GU (i alla fall som behörighet beskrivs nu, dec 2020). Behörighetskraven kan ändras över tid.