Aliyah
    Hej det är så att jag har betyg i 10 ämnen inklusiv alla kärnämnen men jag har inte betyg i geografi, kemi elr biologi. Behöver man nåt av dessa ämnen för att börja på handel och adminstration eller spelar det inget roll så länge man har betyg i minst 8 olika ämnen inklusivt kärnämnerna. Tack

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Behörighet till alla yrkesprogram består av godkända betyg i svenska, engelska och matematik plus i ännu fem valfria ämnen.

    Sedan konkurrerar alla behöriga sökande om plats på Gymnasiet och gör varje extra godkänt ämne får man fler betygspoäng och har med det större chans att komma in på den utbildning man önskar komma in på.

    Just specifikt betyg i geografi behöver du inte ha.