Klxnm

    Hej! Jag pluggar för tillfället juristlinjen och har haft som dröm att jobba som åklagare i framtiden. Mina betyg hittills är däremot inte särskild bra. Därför ville jag fråga om höga betyg är ett krav för att få söka jobb/åklagarutbildningen på åklagarmyndigheten.

    När det gäller jobb inom ting så vet jag att merit beräknas utifrån mina betyg + erfarenhet. Det förklaras tydlig här: https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/jobba-hos-oss/notarie/sok-notarieanstallning/krav-urval-och-berakning-av-meriter/

    Därför blir jag orolig att likadant görs inom åklagarmyndigheten vilken minskar min chans att bli åklagare. Däremot så hittar jag inte motsvarande krav på åklagarmyndighetens hemsida: https://www.aklagare.se/karriar/aklagaryrket/utbildning-till-aklagare/

    Skulle uppskatta om jag skulle få en förklaring till hur det ligger till och om det inte är omöjligt att bli en åklagare trots sämre betyg.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    HEJ, det vi vet om yrket Åklagare berättar vi i presentationen på framtid.se/yrke/aklagare Vad jag, som är endast allmän studievägledare (som inte är expert på just juridiska utbildningar och behörigheter) tro mig veta att om man uppfyller de formella kraven: jur.kandexamen eller juristexamen, tingsmeritering, vilket betyder att man har genomgått notarietjänstgöring vid tingsrätt eller förvaltningsrätt, och om man är svensk medborgare, kan man söka till Åklagarmyndighetens aspirantutbildning. Kraven kan ändras över tid. När det blir dags för dig att söka så kanske det blir ngt annat som gäller då...? Vad jag kan hitta som information om utbildning till åklagare finns att läsa på aklagare.se/karriar/aklagaryrket/utbildning - ställ frågan till Åklagarmyndigheten (det är ju deras utbildning så de borde kunna svara på vilka grunder de gör urval vid antagning).
    Annars, så tänker jag så här: om du gör ditt bästa i varje kurs du läser, då kan du inte göra mer. Du får sedan se vad din utbildning och dina betyg räcker till. Vad finns annars för alternativ? Eller tänker du hoppa av juristprogrammet om du får svar att de betyg du hittills har fått inte kommer ge dig plats på utbildningen till Åklagare? Som sagt, reglerna och villkoren kan ändras över tid och även dina karriärmål kan också ändras (några få år framåt i tiden så kanske du tänker annorlunda och önskar skaffa karriär i ngt annat yrke än just Åklagare).

    Studie- och yrkesvägledare