Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ebba,
    så här beskrivs behörighet till Arkitektprogrammet på Umeå Universitet: "Matematik 3b/3c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Naturkunskap B kan ersättas av Kemi A och Fysik A (Biologi A krävs inte). Naturkunskap 2 kan ersättas av Kemi 1 och Fysik 1a/1b1+1b2 (Biologi 1 krävs inte)."

    Annars så ingår biologi1 i det kurspaketet som ersätter naturkunskap 2. Som regel, ska man alltså ha godkänt betyg i nk2 eller i tre kurser: fysik1a, kemi1 och biologi1. Behörighetskraven kan förändras; ngn högskoleutbildning till arkitekt kan kräva "full behörighet", alltså nk2 eller att man ihop med fysik och kemi även har godkänt betyg i biologi1. Så, det är inte helt fel att läsa biologi 1.
    Jag vill också tipsa om att intressanta för dig utbildningar kan finnas inom yrkeshögskola; kika t.ex på yhguiden.se/utbildning/sti-stockholms-tekniska-institut/belysningsprojektor

    yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-kungsbacka/byggprojektoer-cad-bim
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/computer-graphics-design-produktvisualisering
    yhguiden.se/utbildning/campus-i12/visualisering-av-arkitektur
    utbildning/campus-i12/visualisering-av-rum-inredning-och-produkter
    OCH
    yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/arkitekturvisualisering

    Liselotte