A
    Om jag har läst t.ex. Biologi 1 i gymnasiet, är jag fortfarande tvungen att läsa den under basåret eller är det bara dem kurserna som saknas. Och om det nu är så blir mitt basår kortare på grund av mindre kurser?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej A! Godkända betyg gäller alltid, dvs har du godkänt betyg i Biologi 1, då behöver du inte läsa om den kursen, om du inte vill. Det kan dock vara fördelaktigt att läsa om - i fall tillfälle ges. Fördelar ligger ibland även på det "ekonomiska planen". Nat-vet-basår är utbildning på heltid och då har man rätt till Studiemedel på heltid (för närvarande 3 000 kr.för fyra veckors studier). I fall du "hoppar över" en kurs - läser du på deltid och har då rätt till 75% eller kanske t o m till 50% av Studiemedel - CSN avrundar alltid neråt (dvs om du läser på 99,99 % av heltid, har du rätt till Studiemedel på 75%).
    Det är bra att höra med den högskola/universitet dit man vill söka - i fall möjlighet finns att byta ut en kurs mot en annan och på så sätt slippa läsa om en kurs och läsa en ny kurs i stället - så att studierna ändå är på heltid.
    Nat-vet-basår är inte exakt samma utbildning på olika universitet/högskolor. Variationer finns i upplägget: t.ex. i vissa ingår det Matte 3 och i andra - inte. Kemi 1 men ej 2 läses inom vissa Nat-vet-basår. Det kan också finnas flera olika upplägg på SAMMA högskola och då kan de heta t.ex.: Tekniskt basår; Naturvetenskapligt basår och Naturvetenskapligt/Tekniskt basår - och tre olika kursuppsättningar ingår i dem.
    Det som vi rekommenderar - att man lusläser på högskolans hemsida och i fall man är osäker om ngt., kontaktar man Studievägledningen /central eller på fakultetet-institudionen, där utbildning ges/ med specifika frågor.
    Mvh Milla Syv
    Studie- och yrkesvägledare