Adde
    Hej, jag skulle behöva lite råd. Det är så att jag i nuläget går i ekonomiprogrammet i 1an, jag har dock sökt om till 1an på vård och omsorg för säkerhetskull, jag ligger på gränsen till E i matte, det är därför. Men jag gillar verkligen inte ämnena som vi läser och jag har många D i betyg, jag vill heller inte jobba med något inom juridik eller företagsekonomi. Men är det värt att gå om ett år för att kanske gå vård och omsorg, för jag skulle vilja jobba med människor och jag är intresserad av psykologi osv. Men jag skulle inte vilja jobba på äldreboende utan kanske som stödassistent eller elevassistent. Vad tycker du/ni är det värt att gå om utifrån detta?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Adam,
    kunskaper man får på vård- och omsorgsprogrammet kan man använda inom många olika yrken och även utanför arbetslivet (på fritiden, om någon blir skadad eller akutsjuk och du med dina med.kunskaper kan hjälpa till och kanske t o m rädda liv). De yrken du nämner i din fråga: elevassistent och stödassistent är i Sverige icke-reglerade, alltså får arbetsgivare anställa med vilken utbildning som helst, enligt bedömningen som arbetsgivare gör men det är en stor fördel att ha läst på VO. Om du inte är intresserad av juridik eller ekonomiämnen, och är intresserad av medicin-omsorg, då är det definitivt en bra idé att söka om och gå på VO och läsa där mot examensbevis.