Emil

    Min intention är att studera ingenjör på universitet. För att kunna göra det behövs ett tekniskt basår. Jag glömde att söka tekniskt basår och det gick inte att göra en sen anmälan där jag bor. Jag kunde dock söka naturvetenskapligt basår vilket täcker behörighetskraven, linjen innehåller dock kurser jag inte behöver, främst biologi. Frågan är om jag kan studera kurserna jag faktiskt behöver och strunta i biologikurserna som ingår i basåret.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emil,
    jag undrar om du vill få studiemedel från CSN? Om du vill få studiemedel för heltidsstudier - måste du studera på heltid och även uppvisa godkända betyg i många av de kurser som du läser - helst i alla kurser du läser.
    Även om du inte tar studiemedel, så kan det inte skada att läsa även biologi. Du är rätt så ung och kanske ändrar dig och ska i framtiden behöva även godkända betyg i biologi.
    Om inte det, så är mer kunskap "av godo", kan man säga.
    Men om du inte är beroende av studiemedel och även absolut inte vill läsa biologi - kontakta personal på den instituttionen där du ska läsa basåret, efter det att du blir antagen (för att om du inte blir antagen, så är det en "icke-fråga" i så fall) och fråga om hur du gör för att slippa läsa biologi.
    Vänligen
    Julia

    • : Innebär detta att jag skulle kunna strunta i biologin och andra kurser jag inte behöver och fortfarande få studiestöd för deltidsstuider?
    • Mikael : Om du studerar på deltid och för övrigt uppfyller kraven för studiemedel ser inte jag ngn anledning varför CSN ej skulle bevilja dig studiemedel men beslutet om studiemedel ligger hos CSN.