Lill
    Hej! Jag går ES-programmet och då läser man ju inte matte 2b automatiskt. Därför undrar jag behöver man matte 2b för att plugga vidare som förskollärare, musiklärare eller grundskolelärare.

    Sen även en till fråga kan man plugga vidare på bageriutbildning trots att man inte har gått RL? Jag hörde att man inte kunde det men att det kanske skulle ändras?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, om du vill plugga till musik eller förskolelärare så behövs inte just Ma2-kursen. Ska du dock läsa grundlärarprogrammet så beror behörigheten på lite på vilka ämnen du väljer att undervisa i och i vilka årskurser - så där kan Ma2 behövas i vissa fall. Här kan du läsa mer på t.ex Göteborgs universitet http://www.lun.gu.se/utbildning/grundlararprogrammet/behorighetskrav/

    Ja, det kan vara svårt att komma in på en vuxenutbildning inom bageri senare i livet om man redan har en gymnasieexamen från annat program eftersom den kommunala vuxenutbildningen ofta prioriterar de som inte har ett slutbetyg från gymnasiet och de som står längst från arbetsmarknaden. Och vill man söka en eftergymnasial utbildning inom bageri så vill dom ofta att man har erfarenhet från branschen. Eftersom bristen är stor på bagare så kan vi bara hoppas att detta kommer att ändras så att det blir lättare för de som ändrar sig sent i livet får möjlighet att skola om sig. /Lena, Syv