Tomas
    Hej!

    Jag sitter här och kollar på lite amerikanska universitet men fattar inte det här med tution fees. Är en tution fee en kostnad man betalar en gång under hela utbildningen eller varje termin?

    Säg att tution fee:n är 40 000usd, betalar jag den kostnaden varje termin under fyra år då eller hur fungerar det? Det kan väl inte vara rimligt att man ska låna över 1 miljon sek för att studera i usa? Dyrt vet jag att det är, men verkligen så Dyrt?

    Efter något år fick man visst tillgång till in state tution fee läste jag också, stämmer detta?

    Tack.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Tomas,
    det kan vara olika på olika Universitet i USA. För att få ett korrekt svar ber vi dig att kontakta just det universitetet som du vill söka till.
    Angående en miljon kronors utbildningar - att utbilda läkare i Sverige kostar staten över en miljon kronor per studerande. Så det skulle inte förvåna mig alldeles för mycket om en längre utbildning i USA skulle kosta lika mycket.
    Ett annat ställe där du säkert kan få svar på dina frågor är USA Ambassad i Stockholm, där de har kunskap om det sortens frågor som du ställer. I fall de själva inte kan ge dig ett fullständigt svar på Ambassaden, kan de säkert hänvisa dig rätt.

    Lycka till med dina studier!
    Mvh Mikael SYV