Sara
    Hej,
    Jag fick precis veta att man kan läsa beteendevetare med inriktning kriminologi, vilket låter spännande. Dock har jag ingen aning om vad man kan bli sedan(yrken), och hittar inte information om detta??

    Mvh,
    Sara

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    Kriminologisk kompetens är mycket användbar inom många olika yrken. Den används i första hand inom samhällsområden (både nationellt och internationellt), där frågorna handlar om att arbeta mot påföljder och med åtgärder för att förstå och förebygga brott. Med högre utbildning inom Kriminologi kan man t.ex jobba med frågor som handlar om institutionsvård, brottsprevention, utredningar och/eller samhällsanalys inom områden som har med brottslighet och sociala problem att göra.
    Exempel på yrken:
    civil-utredare
    brottsforebyggande-samordnare

    Ta också gärna del av info på framtid.se/yrke/kriminolog