Louise

    Hej! Jag vill börja studera nästa år och är intresserad av psykologi och hälsa. Framförallt holistisk hälsa och hur mental ohälsa påverkar hela kroppen. Jag vill hitta en bred utbildning som gör det möjligt att jobba på olika områden men framför allt gärna med hälsa och att hjälpa folk. Finns det fler alternativ än vad jag skrev in i rubriken och vad skiljer egentligen en socionom och beteendevetare? Är det jättelångt ifrån att vara personalvetare?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Louise!
    Kika gärna på framtid.se/yrke/holistisk-coach - vad jag vet så är det inte lätta att få fastanställning om man vill jobba med holistisk hälsa-frågorna... utan man får antingen starta eget och införskaffa sig kunder på något sätt eller söka olika mer eller mindre omfattande uppdrag, som att föreläsa om sitt ämne, t.ex - då är man Föreläsare, eller skriva böcker om det man kan mycket om - då är man Författare.
    Vad gäller andra yrken du nämner i din fråga, så är Folkhälsovetare ett samlingsnamn för flera yrken: se t.ex info om Folkhalsoplanerare och Folkhälsosamordnare. Inom båda de yrken är det tyvärr mycket svårt att få jobb ( i alla fall enl. de uppgifter vi har nu, nov 2020).

    Socionom en yrkesutbildning på högskolenivå på 3,5 år där fokus ligger mycket på socialtjänstlagen och en obligatorisk praktik-termin ingår. Vad vi vet, många nyutbildade börjar som socialsekreterare på soc.kontoret och målet för många av de blir att vidareutbilda sig till kurator. Yrket Kurator inom hälso- och sjukvården blev 1 juli2019 ett yrke där Socialstyrelsen utfärdar legitimation.

    Om yrket Personalvetare - var god se framtid.se/yrke/personalvetare
    Man kan läsa på personalvetarprogrammet, eller läsa ekonomi + arbetsrätt + helts även kurser om konflikthantering och gruppdynamik. Det är en fördel att kunna något löneutbetalningssystem och kunskap om lönebildning.

    Vad gäller BETEENDEVETARE - så är det snarare ett samlingsnamn för ett antal olika yrken och man kan bli "beteendevetare" med många olika utbildningar. T.ex både Psykolog, Socionom, Kriminolog, Kriminalvårdare, SYV och även Lärare - är på sätt och viss alla "beteendevetare".

    Du frågar vad som skilljer sig mellan Socinom och Beteendevetare? Socionom är på sätt och vis "beteendevetare", men man kan utbilda sig inom beteendevetenskap även på andra sätt än genom socionomprogrammet, t.ex via kandidatprogrammet eller genom fristående kurser med huvudämnet: pedagogik, kriminologi, psykologi eller ngt.annat närliggande ämne.