Förälder

    Hej Min son fick till sig knappt en vecka innan NP i matematik att han MÅSTE bli godkänd på det annars kommer läraren att sätta F i betyg. Får en lärare göra så? Vet att NP är en del av betygssättningen men inte enbart. Min son är godkänd på allt annat innan som prov, lektioner, test mm. Detta skapar en oerhörd stress hos min son som nu är livrädd att han ska få F i matte som slutbetyg. Han slutar åk 9 nu i juni. Dessutom finns det bara några dagar efter NP att tex göra komplettering om så skulle behövas. Läraren har inte flaggat något för detta innan utan det har flutit på bra i matten även om sonen får kämpa med vissa delar. Anser att läraren kunde haft något mer prov för att kolla av min sons och övriga elever i klassens kunskaper. De har bara haft ett prov på hela terminen och det var bara på ett kapitel i boken och inte ett övergripande på alla kapitel.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Mirja!
    Betygssättningen är Läraren kompetens, inte SYV-ens. Ytterst ansvarig på skolan är Rektorn. Du kan vända din fråga till läraren (först - rekommenderas) och sedan, om läraren inte kan ge dig en förklaring som du kan acceptera, vänd dig till rektorn.
    Det jag som SYV kan göra är att skriva ner "allmänna regler" om vad som gäller angående NP, nationella prov. Om huvudman för skolan bestämmer att genomföra NP, då blir de med det obligatoriska för alla elever som läser det ämnet där NP ska genomföras. Annars så kan läraren sätta betyg på kursen även utan resultat på NP (gäller de skolorna där NP inte genomförs). Läraren kan också sätta ett annorlunda betyg, än resultat på NP t.ex kan läraren sätta godkänt betyg även om eleven fick F på NP. Att läraren skulle sätta lägre betyg än resultat på NP händer väldigt sällan.

    Att läraren inte sagt att NP är ett mycket viktigt prov innan alldeles inpå genomförandet av NP kan t.ex bero på att läraren vill undvika att eleverna blir mycket oroliga under lång tid. Vissa elever kan bli väldigt oroliga om de vet att det i slutet av kursen kommer ett stort viktigt prov som de tvunget måste få godkänt betyg i för att få godkänt betyg i kursen/ämnet. Jag kan dock inte veta varför läraren inte sagt ngt om NP eller att hen inte sagt ngt om NP... Kan bero på att beslut om att genomföra NP i matematik på just den skolan kom sent. Det kanske innan dess inte var beslutat att NP skulle genomföras... jag vet inte, jag gissar bara (eller snarare berättar hur det kan te sig ibland).
    Varför NP är ett så viktigt prov och att många lärare är benägna att sätta samma betyg på kursen som eleven fick på NP?
    Jo, av fler anledningar.
    NP har samma svårighetsgrad över hela Sverige. De andra proven som läraren ger till eleverna kan vara både svårare och lättare än "genomsnittligt prov". NP genomförs också i slutet av kursen och omfattar hela kursens innehåll. Betyget sätts på hela kursens innehåll och därför är det rättvist (även med tanke på att eleverna från andra grundskolor kommer konkurrera om platserna på gymnasiet "mot din son" och skulle t.ex läraren på din sons skola vara för sträng och sätta endast E medan en annan lärare på en annan skola sätter D på en elev som har exakt samma kunskaper som din son och då kan det bli så att din son förlorar i konkurrensen om gymnasieplats mot den andra eleven som kanske t o m har lite sämre kunskaper än din son). Om eleverna genomför ett prov som har exakt samma svårighetsgrad, som omfattar hela kursen, blir det jämförbart/rättvist.
    Vidare är det också bra att börja träna på att göra de så kallade "saltentorna", som kommer att finnas under gymnasietiden och i ännu större grad på eftergymnasial nivå (om din son väljer läsa på högskola-universitet eller på en yrkeshögskola eller i en annan fort av eftergymnasial utbildning). Att behöva visa upp "samlad kunskap" i hela kursen "på beställning"(just den dagen då provet äger rum, även om man är i "dålig dagsform") är tyvärr nödvändigt och bra att börja träna på så tidigt i livet som möjligt. Så länge utbildningssystemet ser ut som det gör (med stora viktiga och ibland även helt avgörande "saltentorna") måste de studerande anpassa sig och lära sig att "stå ut" med oron inför tentan och kunna "samla ihop sig" och prestera tillräckligt bra under stress och tidspress.

    Du behöver inte hålla med mig om någonting av det jag svarar. Jag svarar utifrån den kunskap och erfarenhet jag har samlat på mig. Vi på FRåGA SYV hoppas att din son presterar bra på NP och får det betyget han förtjänar. Du får gärna höra av dig senare och berätta hur det gick!

    • Förälder : Tack för informativt svar och jag har varit i kontakt med läraren angående detta när sonen fick det till sig om NP. Det jag tycker är orättvist är att han inte fått till sig innan att han ligger på gränsen till E och fått möjlighet att komplettera med uppgifter eller liknande. Att NP är så avgörande är ju som sagt oerhört stressande för eleverna. Enligt sonen gick det skapligt på NP men nu undrar jag en annan sak. När har vi rätt att få reda på betyget i Matte innan terminsslut. Nu är det ju bara tre veckor kvar och om NP gick dåligt har man väl rätt som elev att visa sina kunskaper på annat sätt?
    • Anna :

      enligt skolverket sätts betyget "i slutet av kursen". Och det är tyvärr inte reglerat mer än så. Det finns alltså inte några generella/centrala bestämmelser om när betyget (exakt hur många dagar innan datum för kursslut) bör meddelas till eleven eller om möjlighet till kompletteringar. Det blir med det en fråga som löses på skolorna, lokalt. Det jag kan råda dig att göra är att kontakta läraren och be om besked snarast möjligt. Samtidigt kan du motivera din son att räkna igenom Matte-åk9 på matteboken.se (det är en mycket bra gratis webbsida). Vi hoppas att din son får godkänt betyg, alltså lägst E i matte (förhoppningsvis får han även ett högre betyg)° --- på gymnasiet kommer din son behöva läsa matematik. I alla nationella program ingår matematik 1 (första gymnasiekurs) och utan godkänt betyg i matematik 1 kan man inte få ut examensbevis från gymnasiet, därför är det bra att ha så bra kunskapsgrund som möjligt. Det är inte fel att repetera även om eleven ligger på A-nivå. Ligger eleven på lägre än A-nivå, är det definitivt bra att repetera och bli säkrare på sina mattekunskaper inför gymnasiet!

    • Förälder : Tack! Jag kontaktar läraren igen och ber att få besked snarast så finns det iså fall en chans att ta igen det han kanske missat på NP eller under året.
    • Anna : Ja, gör det och lycka till!
    Läs alla kommentarer