Erik
    Läste matte B när jag gick på gymnasiet men vehövde det inte så orkade inte plugga de få de inte var ett krav Att klara.

    Undrar om jag kan läsa något annat ämne och byta bort matte B för då högre meritpoäng.

    Så asså om jag kan byta bort matte B mot t.ex barn lärande? För högre meritpoöng.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Erik!

    Om du har fått Slutbetyg (och inte ett Samlat betygsdokument) kan du inte ändra någonting i betyget. Det du kan göra är att läsa kurser som du har i Slutbetyget (eller göra prövningar i dem) och lägga till den nya dokumentet (urdrag ur Betygskatalogen eller Samlat betygsdokument) när du skickar dina betyg (när du söker utbildning på högskola eller yrkeshögskola). Då räknas det högre betyget i stället för det lägre betyget - i samma kurs, alltså.

    Om du inte har fått ett Slutbetyg, utan fick ett Samlat betygsdokument, har du inte Grundläggande behörighet till högskolestudier och behöver vända dig till komvux i din kommun för att komplettera upp till ett Slutbetyg eller läsa mot Gymnasieexamen. Möjlighet att få ut Slutbetyg från Komvux är nu förlängd till 1 jan 2017, vilket är mycket goda nyheter för de som inte tidigare fått Slutbetyg och vill nu satsa på studier.

    Råder dig boka tid hos Studie- och yrkesvägledare på Komvux i din kommun för att diskutera hur du kan höja Meritvärde i dina betyg.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA