William
    Hej! Vad händer om jag har godkänt i alla ämnen förutom idrott och kanske teknik, när jag ska ansöka till samhällskunskap? Blir jag ungefär portad?

    Är idrott väldigt viktigt för samhällskunskapslinjen?

    För att jag är inte intresserad av dom två ämnena, på något sätt alls, men är ändå orolig för konsekvenserna. (Alltså,ikke intresserad av idrott och teknik)

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, det är väl ändå bra att du är intresserad av konsekvenser och vill ta reda på vad som händer om du nu inte får betyg i dessa ämnen - jättebra och viktigt att du frågar! Om du vill söka ett Samhällsvetenskapligt program så finns det inga krav på godkända betyg i just idrott och teknik. Däremot så har du idrott under hela två år på gymnasiet så du får ändå vara beredd på att försöka göra vad du kan i idrotten på gymnasiet även om du inte klarar godkänt i grundskolan. Du slipper inte idrotten alltså.

    En annan grej är ju att du tappar 20 poäng vilket kan ha betydelse om du måste konkurrera med andra in på programmet/skolan. /Lena, Syv