Hej Yusuf!
    På högskola/universitet får man oftast enbart G i betyg = "Godkänt" /eller i värsta fall IG ="Icke-godkänt"/. I några få kurser finns det betyg VG = "Välgodkänt" och just i de kurserna kan man i så fall få IG, G eller VG.
    I Examensbeviset som man får när man har genomgått en högskoleutbildning kan man se i vilka kurser som man kunde få VG och i vilka kurser som G var det enda godkända betyget.
    Så är det nu.
    Betygssystemet på högskolenivå kan ändras tills det blir dags för dig att läsa på högskola/universitet.

    Bästa hälsningar och lycka till med din studieplanering!
    ANNA