Waseem
    Hej!

    Jag undrar om vilken betyg urval man hamnar i om man läser hela naturprogrammet på komvux (3år). Jag undrar också om man räknas fortfarande i betyg urval 1 om man vill höja sitt betyg på något ämne.

    Återkom gärna om hur det blir i så fall!

    Tack på förhand!

    Mvh/ Waseem

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Wassem,

    om man läser hela sin gymnasiala utbildningen på komvux, prövas man med det Examensbeviset - i BI, direktgruppen.
    Regeln är den att två tredjedelar av "poängen" måste, som lägst, läsas på komvux (och upp till en tredje del av poängen kan komma från kurser på gymnasiet) - och då är det ingen komplettering,
    men
    om fler än en tredje del av poängen kommer från gymnasieskolan och mindre än två tredjedelar av poängen kommer från komvux - då är det en Komplettering av gymnasial utbildning, och man prövas med det Examensbeviset i BII, kompletteringsgruppen.

    Det som är mycket vanligt är att elever söker till "sina" högskoleutbildningar direkt efter gymnasiet; de är Behöriga och prövas i BI, direktgruppen, men kommer inte in pga för stor konkurrens (deras meritvärde räcker inte för att komma in)
    och
    då Kompletterar de - oftast genom att göra prövningar i de kurser som ingår i deras examensbevis och ofta i kombination med att de läser någon kurs på Komvux för att få fler meritpoäng (gäller de som inte har max i merit).
    Och nästa gång de söker då prövas de både i BI och i BII.
    I BI, direktgruppen, prövas de med det lägre meritvärde
    och samtidigt prövas samma sökande även i BII, kompletteringsgruppen, med det Högre meritvärde.
    ***
    I varje urvalsgrupp har man möjlighet att komma in, på nytt... man kan alltså komma in på samma utbildning flera ggr samtidigt - t.ex i BI och i BII och i HP (resultat av högskoleprovet).