Milla SYV på FrågaSYV
    Hej!
    Om examensbevis som du får när du slutar på gymnasiet, innehåller betyg i alla kurser som krävs för behörighet till den utbildning som du söker till efter gymnasiet, behöver du inte komplettera och du söker i icke-Kompletterinsgruppen till högskola.
    Däremot om ditt examensbevis saknar någon kurs som krävs för vidare studier, då måste du skaffa betyg i den kursen efter gymnasiet dvs du behöver Komplettera och söker sedan i BII gruppen, som är en kompletteringsgrupp.
    Man vill ibland höja betyg i redan godkända kurser. Det kallas Konkurrenskomplettera. Och man prövas sen i båda urvalsgrupperna samtidigt. Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare