Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Eray,
    vid ansökan till gymnasiet räknas Mtv /Meritvärde/ på 16 bästa betyg + det 17-de ämne som är MODERNA SPRÅK
    Om betyg i Modersmål ingår bland dina 16 högsta betyg /bortsett från Moderna språk/ - då räknas det betyget in. I annat fall - inte. Här kan du läsa en kort sammanfattning av reglerna & snabbt och enkelt räkna på dina grundskolebetyg /räknehjälp finns på sidan/ http://www.gymnasieguiden.se/informeras/raekna-ut-ditt-meritvaerde

    När man läser PÅ GYMNASIET - får man läsa Modersmål inom Individuellt val, 200 poäng. I vissa fall /englit Rektors beslut/ kan man ersätta Moderna språk med Modersmål - med det är ett undantag. Betyg i Modersmål ger inte Meritpoäng vid ansökan till högskola/universitet.

    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare