Phuranai

    så jag har två frågor... 1. är alla SVA kurs obligatoriskt? dvs. att för att kunna få examen och ansöka universitet i utomlands, måste SVA kurs med i betyget? eller kan man välja kursen som tycker att passa bäst för.. 2. hur många poäng minst att klara för ansökning till universitet i utomlands med svensk betygssystem

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    det finns många universitet "utomlands". De kan ha olika krav på behörighet. Vänd dig till de universiteten som du är intresserad av och fråga vad de kräver för att bedöma dig som behörig sökande. Mycket information brukar finnas på skolans egen webbplats - om du inte hittar kontakta de som jobbar på just den skolan.
    Sedan är det så här att om man i Sverige blir behörig till viss utbildning, då brukar man anses som behörig sökande till samma eller liknande utbildningar i de flesta andra länder.
    Vad gäller för att bli behörig sökande till svenska högskole-universitetsutbildningar: om du vill få ut examensbevis från komvux som ger grundläggande behörighet, då måste du bland annat ha godkända betyg i kurserna svenska (eller svenska som andraspråk) 1, 2 och 3.
    Det finns dock även andra sätt att uppnå högskolebehörighet - t.ex genom omdöme från en folkhögskola.

    Vidare tänker jag så här: om du vill skaffa dig högre utbildning utomlands, så kanske du kan i samma land skaffa dig även förberedande (gymnasial = "high school") utbildning. Förberedande utbildningar brukar vara anpassade till kraven för högre utbildningar i samma land.

    • :

      men frågan ju är att... enligt "Bangkok University" som jag hittat, "overseas students must submit a high school certificate"... så jag läsa just nu på komvux... hur många poäng för kunna få "high school certificate" om man vill säga på svensk betygssystem perspektiv?

    • Julia : Examensbevis från komvux inkluderar 2400 gymnasiala poäng. Av dem 100poäng komvux-arbete. Gör planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux.