Ellie
    Hej,
    Jag vill börja om gymnasiet, alternativt läsa upp gymnasieexamen på folkhögskola fast i annan ort. Jag bor i Katrineholm, pga många anledningar vill jag komma bort från den här staden. Jag har funderat på att börja i Göteborg, har försökt hitta infomation om olika bidrag och försörjningsstöd. Jag frågade om försörjningsstöd på soctanter.malmo.se och de hänvisade till att fråga en SYV. Min fråga är, kan jag få ekonomiskt stöd eller bidrag från CSN/Soc till boende, mat och levnad i Göteborg? Mina föräldrar är försörjningsskyldiga men vi har inte den ekonomin så de kan betala sånt åt mig, hur går jag till väga?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    En mycket svår fråga - du behöver både bostad, studieplats och försörjning och de kommer tyvärr inte som ett komplett paketlösning ... utanför stora städer brukar folkhögskolorna ha studentboende på skolan och du kan i så fall bo på skolan och du kan förhoppningsvis försörja dig genom studiemedel -från CSN. Ngn annan komplett lösning eller lösning med boende i en stor stad som t.ex Gbg, känner inte jag till.