Adi

    Hej! jag har ett utländskt gymnasiet examen och har kompleterat det med några kurser från Komvux och kommer jag konkurrerar i grupp BII. Nu läser jag basår på folkhögskola och då undrar jag om det finns nån skillnad mellan det lägsta omdöme och det högsta, med tanke att man ingår i grupp BII och. Kag menar spelar det nån roll om jag får 4 eller 1 i omdömet från folkhögskolan? mvh/Adi

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Adi,

    om du får omdöme om GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET från en folkhögskola, då prövas du med det omdöme i BF-urvalet och här spelar det absolut mycket stor roll om man har högt eller lågt omdöme.
    Fråga på din folkhögskola om du får omdöme om just Grundläggande behörighet eller endast om Särskild behörighet i några ämnen. Det är stor skillnad det. Men, oavsett, så finns det ingen anledning att inte göra sitt bästa och försöka skaffa sig så bra kunskaper som möjligt (och då "följer" det höga omdöme "på köpet")! :)

    Vänligen
    ANNA

    • : Hej! jag har inte grundläggande behörighet, jag saknar betyg i engelska 6 och ska läsa upp den på komvux och då är jag grundläggande behörig+ basåret från folkhögskolan. jag kommer fortfarande konkurrera i urval grupp BII eller hur ?
    • Anna : Ja, du borde prövas i BII (kompletteringsgruppen) - enligt den info som du uppger i din fråga och i din kommentar. Men sökande till högskoleutbildningar, i Sverige, behöver inte uppge i vilken eller vilka urvalsgrupper de vill bli prövade; det bestämmer personal på antagning.se och varje sökande prövas i alla de urvalsgrupper där hen kan bli prövad. Man kan bli prövad i flera olika urvalsgrupper samtidigt och i varje grupp har man en ny chans att komma in på utbildningen. Lycka till! :)