Elev

    Hej! Jag går för tillfället utbildningen grundlärare med inriktning fritidshem. Förra terminen läste vi ämne och jag har nu läst bildpedagogik 30 hp som kommer ge mig behörighet att undervisa i bild från årskurs 1-6. Jag skulle vilja efter min utbildning läsa så jag får undervisa i bild från årskurs 7-9 också. Men hur går jag tillväga? Jag har 30 hp nu men hur många fler hp krävs för att man ska få legitimation för högstadiet också, och vad finns det för vidareutbildning?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    det en allmän studievägledare kan berätta om yrket Bildlärare finns att ta del av i yrkespresentationen på framtid.se/yrke/bildlarare
    Vill man bli "behörig lärare" är det att få ut legitimation från skolverket som gäller och legitimation baserar sig, som regel, på lärarexamen med de rätta undervisningsämnen inom examen. I vissa fall kan skolverket göra undantag, t.ex om man undervisar som obehörig lärare under längre tid (t.ex i 10 år) så har det hänt att skolverket  utfärdade legitimationen även utan att man har de rätta ämnena inom sin lärarexamen.
    Det är så klart bäst att försöka bli "behörig lärare" - vänd dig till studievägledningen på lärarhögskolorna där finns experter på lärarutbildning och lärarbehörighet.

    Studie- och yrkesvägledare