Nellie
    Hejsan! Jag har funderat länge på att utbilda mig till bildlärare och Hemkunskapslärare, delvis därför jag valde restaurang och livsmedel på gymnasiet. Men när jag har pratat med syvar så kan man inte kombinera dom ämnena men att jag kan läsa kurser. Vad föreslår ni? Läsa kurser och bli det jag verkligen vill bli eller läsa program och bara ta ett utav de ämnena ja vill bli?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nellie,
    att läsa ett program är bekvämare och säkrare.
    Om du t.ex läser ett program och blir behörig lärare i ett utav de ämnena som du vill undervisa i, kan du förhoppningsvis senare Utöka din lärarlegitimation med behörighet även i det andra ämnet.
    ***
    Ett annat alternativ är att undervisa i ett ämne, i vilket du inte är behörig i. Det finns idag (tyvärr) många exempel när lärare undervisar i ämnen, i vilka de inte är behöriga. Det finns t.ex lärare på IM, Introduktionsprogrammen på gymnasiet som undervisar i 7 olika ämnen men de är kanske behöriga i endast 2 av de ämnena; dvs de undervisar i fem ämnen, i vilka de ej är behöriga.
    ***
    Det är givetvis inte bra att obehöriga lärare undervisar. Men det är den verkligheten som vi lever i ...
    ***
    Det är jättebra att du vill bli lärare. Vi behöver fler lärare.
    Tyvärr är lärarbehörigheterna jätte-komplicerade. Och även om man hittar den utbildning inom lärarprogrammet eller de fristående kurser man vill och/eller behöver läsa - så kanske man ej kommer in på dem; eller kommer in på dem, men sedan ej hittar bostad på orten där undervisning ges. :( Krångligt och tråkigt kan det ibland vara!

    Vi på Fråga SYV försöker att i olika forum påtala vikten av att underlätta för blivande lärare; bl a att kanske införa någon sort "garanti" på att få "tak över huvudet" om man kommer in på lärarprogrammet; och vi tycker också att man bör underlätta att kombinera diverse olika ämnen i sin lärarexamen.
    ***
    Den info som vi idag har om yrken Bildlärare > och Hemkunskapslärare> - har vi samlat och presenterar på Framtid.se.

    Lycka till!

    Julia syv