Fatema
    Hejsan, jag hade tänkt söka till sjuksköterskeutbildningen och där är de särskilda kraven att man ska ha läst en kombination av Matte 2c, fysik 1, kemi 1 och biologi 1. Nu är det så att jag har betyg i biologi 2 men inte i biologi 1. Räknas det ändå? Kommer jag fortfarande komma in eller måste jag ha betyg i just den kursen, alltså biologi 1?
    • Anna : Nu kom det svar på din fråga från Antagning.se och svaret är JA! det är OK att man har godkänt betyg i Biologi 2 i stället för Biologi 1.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Fatema!

    För att kunna ge dig svar på din fråga ringde jag till Antagning.se som just bedömer behörighet till olika högskoleutbildningar & de svarade att de måste tillfråga en expert i behörighetsfrågor.

    Antagning.se lovade att återkomma till oss på Fråga SYV så fort de får svar från sin behörighetsexpert.
    Så fort Antagning.se hör av sig med svar, får du svar från oss.

    Vi hörs!
    ANNA
    Hej igen!
    Du frågar om du "kommer in" och det kan inte vi på Fråga SYV svara på. Du är BEHÖRIG om du har betyg i Biologi 2 (i stället för Biologi 1) och kommer att delta i konkurrensen om utbildningsplats.

    Om huruvida du kommer in eller ej, beror på ditt Meritvärde och de andras Meritvärde - ni konkurrerar om platserna & i fall du har tillräckligt höga betyg, kommer du in.

    Om du gjorde högskoleprovet, konkurrerar du i så fall även i HP gruppen och med det har en extra chans att få en utbildningsplats.

    Önskar dig allt väl & trevlig sommar!
    ANNA