Jag är intresserad av både arkitekt- och barnskötar yrket. Kan man på något sätt få in delar av båda i utbildningen? Att man kanske går barn- och fritidsprogrammet med en svag inriktning på teknik (arkitekt)?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32237 frågor besvarade.
Blanda flera olika linjer?
Jag är intresserad av både arkitekt- och barnskötar yrket. Kan man på något sätt få in delar av båda i utbildningen? Att man kanske går barn- och fritidsprogrammet med en svag inriktning på teknik (arkitekt)?
2 Svar
Det som erbjuds idag är att välja 200 poäng individuellt val - det är 8% av utbildningen och du är också beroende av vad gymnasieskola kan erbjuda och även av hur schemat ser ut, så att kurserna passar in i ditt schemat. Så svar på din fråga är att det är i princip omöjligt att blanda utbildningar på det sättet som du önskar.
tips: se om du kan läsa på studieförbund på kvällstid som komplement till gymnasiet.
Hej Felicia!
Jag tycker du ställer en mycket intressant och viktig fråga. Det skulle vara mycket bra om man kunde kombinera på det sättet, som du ger exempel på - Barnskötare och Arkitekt... eller andra kombinationer Kock och Brandman, eller andra kombinationer som olika elever är intresserade av.
Jag önskar att det vore så, men tyvärr, så inte är gymnasie-systemet uppbyggd så. utan det är ganska så strikt inom varje program. Endast 200 poäng = 2 normalstora kurser finns det utrymme för att fritt välja kurser, men även här är det beroende på vad din gymnasieskola har möjlighet att erbjuda (behöriga lärare måste finnas och kurser måste passa in i ditt schema... och ofta gör det inte och då kan man inte ens läsa de kurser som finns på den egna skolan och som man vill läsa).
Du är intresserad av yrken:
Inom Arkitektyrken finns det flera olika yrken: bl a Inredningsarkitekt>> och Landskapsarkitekt>>
Jag tycker, som sagt, att det är en spännande kombination och undrar hur du tänker kring det... vill du jobba halvtid om barnskötare och halvtid som arkitekt? eller vill du kombinera yrken, t.ex bli arkitekt med specialintresse i att projektera miljöer för barn i förskoleåldern: dagislokaler, utomhus lekplatser och/eller inredning för barnrum?
Anledning till varför det inte går att kombinera så som du önskar (på gymnasiet) är bl a att det blir i så fall väldigt många Olika kombinationer som olika elever är intresserade av och det blir praktiskt väldigt svårt (typ - omöjligt) att få ihop det.
Och svara gärna hur du tänker kring de två olika yrken som du är intresserad av!
Hörs
L. :)
Frågor och svar taggade med 'åk 3' (3 st.)
-
Lantbruks utbildning efter gymnasiet?
Är en tjej som ska börja sitt sista år på gymnasiet och tar studenten till 2020. Just nu går jag på det samhällsvetenskapliga programmet, vilket jag sjäv vet ger många olika alternativ för framtiden. Under snart dessa tre år har jag förändrat som person och hittat nya intressen i livet. En av...
Hej,om du kan tänka dig gå om år 1 och 2 på gymnasiet - på Naturbruksprogrammet, kan du kika på vilka gymnasieskolor som erbjuder NB/inriktning djuroch NB/inriktning lantbruk -
Gick inte vidare till nästa termin?
Jag fick just reda på att jag inte kom in på nästa termin i Vård och omsorg på grund att sena inlämningar (kompletteringar) , att de kanske inte är en kurs för mig. Kan dom göra detta?!
Hej Anna, om du läser på komvux för att bli en undersköterska eller för att du läser för att kunna ta in kurser i ett Examensbevis - är ganska så olika "situationer". Som... Läs hela svaret -
Komma in på Civing i Maskinteknik?
Hej! Jag har bara en snabb fråga gällande antagningen till Civ.ing inom maskinteknik. Ser man på antagningsstatistiken från HT-19, så ligger antagningspoängen på 19,27, men på alla tidigare år så har antagningspoängen legat under...
Antagning görs om varje gång, från början. Antal utbildningsplatser ställs mot de meriter som sökande har och vilket resultat det ger - bet man inte på förhand. Ditt... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga