Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Josefin,
    det är för arbetsgivare inte förbjudet att som Löneadministratör anställa precis vem de vill (med vilken utbildning som helst) för att yrket är i Sverige icke-reglerat. Vår erfarenhet är att arbetsgivare brukar anställa med någon form av utbildning inom Ekonomi på eftergymnasialanivå, t.ex efter en yrkeshögskoleutbildning som t.ex en av de utbildningar jag länkar till nedan:
    sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/redovisningsekonom
    vasteras-yrkeshogskola/lonekonsult
    frans-schartaus-handelsinstitut/loneekonom-systemkunskap
    yrkeshogskolan-i-molnlycke/lone-och-ekonomikonsult
    nbi-handelsakademin/redovisningsekonom-med-loneadministration

    Utbildningarna (snabblänkar ovan) ges på 3 eller 4 terminer eller på lite längre tid än fyra terminer, på heltid. Se vilken omfattning Sensus utbildning har. Jämför med tre terminers studier på heltid, som yrkeshögskoleutbildningar omfattar (som minst) - många yrkeshögskoleutbildningar, som handlar om att på något sätt arbeta med löner, omfattar 4 terminer eller t o m 4,5 terminer.
    Med det sagt, så vet vi här på FRåGA SYV inte vad en enskild arbetsgivare tycker och tänker. Många arbetsgivare söker efter de som redan har arbetat i exakt samma löneutbetalningssystem som just deras företag eller organisation använder sig av och det finns många olika löneutbetalningssystem. Då är frågan: vilket löneutbetalningssystem ska man lära sig om man inte vet vilket system ens framtida arbetsgivare använder sig av? Här handlar det mycket om tur och råka lära sig just det systemet som en arbetsgivare använder sig av som kommer söka anställa en ny medarbetare. Men de som är insatta i den problematiken säger också att olika lönesystem liknar varandra (i alla fall i viss mån) och om man kan något system kan man ganska snabbt lära sig ett annat system, så man kan i så fall lära sig vilket system som helst (och se det som grund att utgå ifrån).
    På mindre företag kan en och samma person betala ut löner, delta i rekryteringsarbete, förrätta avtal om anställning och uppsägning, hantera ledigheter av olika slag t.ex begäran om tjänstledigheter, föräldraledigheter mm och m.fl - det är därför bra att lära sig så mycket som möjligt inom område Arbetsrätt (alltså juridik kring anställningar: vad den anställde har rätt till).
    Vår erfarenhet är att det är svårt att utan tidigare arbetslivserfarenhet inom just lönehantering få fastanställning inom det område. Man får kanske börja med ett sommarjobb eller med praktik. Inom yrkeshögskoleutbildningar brukar praktik ingå - så kan man "få in foten".
    Du kan gå Sensus-utbildning och se om du får jobb efter den. Om inte - sök till yrkeshögskola eller sök sommarjobb eller en praktikplats. Så länge det inte finns jobbgaranti efter utbildningen, kan man inte veta om man får jobb eller inte. Egentligen kan arbetsgivare anställa utan någon som helst utbildning inom lönehantering och utbilda på arbetsplatsen (t.ex kan en erfaren kollega lära upp en nyanställd).
    Du kan därför söka jobb som Löneadministratör redan nu. Sök samtidigt någon eller några utbildningar inom lönehantering. Se också om du på egen hand (genom självstudier) kan lära dig minst ett lönehanteringssystem.

    Studie- och yrkesvägledare