1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Katarina,
    i Sverige är det så att yrken inom marknadsföring icke-reglerade. Det betyder att hen som anställer bestämmer vilka meriter som krävs. 

    För att arbeta inom marknadsföring (bland annat som Digital marknadsförare) behöver man vanligtvis ha någon form av eftergymnasial utbildning från högskola/universitet eller en yrkeshögskoleutbildning. Det som arbetsgivare brukar titta på vid anställning som marknadsförare är om man har högre utbildning i ekonomi, samhällsvetenskap, teknik, marknadsföring och reklam och för jobbet som Digital marknadsförare är även kunskaper inom data-IT mycket viktiga.

    Att ha praktisk erfarenhet från försäljning och journalistik är mycket värdefullt, tycker de flesta arbetsgivare inom område marknadsföring. Ofta är en teknisk utbildning, branschkunskap, kunskaper om informationsteknik och språkkunskaper bra meriter när man söker jobb inom marknadsföring. 
    Du får gärna titta på yrkeshögskoleutbildningar, några exempel - se snabblänkarna nedan:
    berghs-school-of-communication/digital-creative-digital-strategist
    utbildning/hyper-island/content-developer
    ihm-business-school/customer-data-developer
    uddevalla-vuxenutbildning/product-manager-e-commerce
    utbildning/boras-yrkeshogskola/digital-business-developer

    Frågor och svar taggade med '17 a' (1 st.)

    • sandra

      Meritpoäng oavsett E betyget?

      Hej, så jag är ju nästan klar med mina studier i komvux, har runt 17 A (A i Eng 7 - 1, 0 meritpoäng) och fem B och två E i matematik. Jag fick bra betyg i Italienska 1 men italienska 2 går inte så bra för mig så jag tänkte välja...

      Julia: : Hej Sandra,jag vet inte vad "grundliga meritvärde" är... :) men även E betyg i en kurs som ger meritpoäng är mer värt än A i en lika stor kurs som inte ger meritpoäng. Det blir... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga