1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Katarina,
    i Sverige är det så att yrken inom marknadsföring icke-reglerade. Det betyder att hen som anställer bestämmer vilka meriter som krävs. 

    För att arbeta inom marknadsföring (bland annat som Digital marknadsförare) behöver man vanligtvis ha någon form av eftergymnasial utbildning från högskola/universitet eller en yrkeshögskoleutbildning. Det som arbetsgivare brukar titta på vid anställning som marknadsförare är om man har högre utbildning i ekonomi, samhällsvetenskap, teknik, marknadsföring och reklam och för jobbet som Digital marknadsförare är även kunskaper inom data-IT mycket viktiga.

    Att ha praktisk erfarenhet från försäljning och journalistik är mycket värdefullt, tycker de flesta arbetsgivare inom område marknadsföring. Ofta är en teknisk utbildning, branschkunskap, kunskaper om informationsteknik och språkkunskaper bra meriter när man söker jobb inom marknadsföring. 
    Du får gärna titta på yrkeshögskoleutbildningar, några exempel - se snabblänkarna nedan:
    berghs-school-of-communication/digital-creative-digital-strategist
    utbildning/hyper-island/content-developer
    ihm-business-school/customer-data-developer
    uddevalla-vuxenutbildning/product-manager-e-commerce
    utbildning/boras-yrkeshogskola/digital-business-developer

    Frågor och svar taggade med 'enkelt' (1 st.)

    • Mir

      Hur enkelt är det att hoppa av en utbildning på universitetet?

      Hej! Jag går just nu tredje året på gymnasiet och ska ansöka till universitetet snart. Jag har hört att man kan hoppa av hur enkelt som helst om man kommer in på ett program som man inte gillar. Min fråga är, stämmer det verkligen? Vad finns det för konsekvenser av att hoppa av programmet...

      Anna: : Hej, det finns många som hoppar av utbildningar, bl.a utb.på universitetet. Söker man sedan till andra högskoleutbildningar på grundnivå, konkurrerar man... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga