1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Katarina,
    i Sverige är det så att yrken inom marknadsföring icke-reglerade. Det betyder att hen som anställer bestämmer vilka meriter som krävs. 

    För att arbeta inom marknadsföring (bland annat som Digital marknadsförare) behöver man vanligtvis ha någon form av eftergymnasial utbildning från högskola/universitet eller en yrkeshögskoleutbildning. Det som arbetsgivare brukar titta på vid anställning som marknadsförare är om man har högre utbildning i ekonomi, samhällsvetenskap, teknik, marknadsföring och reklam och för jobbet som Digital marknadsförare är även kunskaper inom data-IT mycket viktiga.

    Att ha praktisk erfarenhet från försäljning och journalistik är mycket värdefullt, tycker de flesta arbetsgivare inom område marknadsföring. Ofta är en teknisk utbildning, branschkunskap, kunskaper om informationsteknik och språkkunskaper bra meriter när man söker jobb inom marknadsföring. 
    Du får gärna titta på yrkeshögskoleutbildningar, några exempel - se snabblänkarna nedan:
    berghs-school-of-communication/digital-creative-digital-strategist
    utbildning/hyper-island/content-developer
    ihm-business-school/customer-data-developer
    uddevalla-vuxenutbildning/product-manager-e-commerce
    utbildning/boras-yrkeshogskola/digital-business-developer

    Frågor och svar taggade med 'social omsorg' (1 st.)

    • Anna

      Hur blir man enhetschef?

      Hej! Jag har arbetat inom omsno ca 25 år och är intresserad av att bli enhetschef. Har dock bara 2 årigt gymnasium utan matte. Vad behöver jag läsa? Finns det möjlighet att utbilda sig till enhetschef utan att behöva läsa matte? Mvh Anna

      Liselotte: : Hej Anna,enhetschef är i Sverige ett av de många icke-reglerade yrken, alltså finns inga strikta krav på vilken utbildning man ska ha. Det är den bedömning som de som anställer gör, som... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga