1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Katarina,
    i Sverige är det så att yrken inom marknadsföring icke-reglerade. Det betyder att hen som anställer bestämmer vilka meriter som krävs. 

    För att arbeta inom marknadsföring (bland annat som Digital marknadsförare) behöver man vanligtvis ha någon form av eftergymnasial utbildning från högskola/universitet eller en yrkeshögskoleutbildning. Det som arbetsgivare brukar titta på vid anställning som marknadsförare är om man har högre utbildning i ekonomi, samhällsvetenskap, teknik, marknadsföring och reklam och för jobbet som Digital marknadsförare är även kunskaper inom data-IT mycket viktiga.

    Att ha praktisk erfarenhet från försäljning och journalistik är mycket värdefullt, tycker de flesta arbetsgivare inom område marknadsföring. Ofta är en teknisk utbildning, branschkunskap, kunskaper om informationsteknik och språkkunskaper bra meriter när man söker jobb inom marknadsföring. 
    Du får gärna titta på yrkeshögskoleutbildningar, några exempel - se snabblänkarna nedan:
    berghs-school-of-communication/digital-creative-digital-strategist
    utbildning/hyper-island/content-developer
    ihm-business-school/customer-data-developer
    uddevalla-vuxenutbildning/product-manager-e-commerce
    utbildning/boras-yrkeshogskola/digital-business-developer

    Frågor och svar taggade med 'lokal policy' (1 st.)

    • Oliiviiaa

      Erbjuda uppföljningsseminarium?

      Vilka förhållningssätt finns det för universitet att erbjuda uppföljningsseminarium vid en kurs? Är det upp till varje examinator att avgöra om det ska erbjudas eller finns det några generella riktlinjer? Om det är relevant gäller det...

      Milla : : Hej!Jag känner inga generella krav som skulle gälla i den situationen som du beskriver. Jag tror det är upp till varje institution på ett lärosäte att bestämma om de ska ha lokala regler... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga