1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Katarina,
    i Sverige är det så att yrken inom marknadsföring icke-reglerade. Det betyder att hen som anställer bestämmer vilka meriter som krävs. 

    För att arbeta inom marknadsföring (bland annat som Digital marknadsförare) behöver man vanligtvis ha någon form av eftergymnasial utbildning från högskola/universitet eller en yrkeshögskoleutbildning. Det som arbetsgivare brukar titta på vid anställning som marknadsförare är om man har högre utbildning i ekonomi, samhällsvetenskap, teknik, marknadsföring och reklam och för jobbet som Digital marknadsförare är även kunskaper inom data-IT mycket viktiga.

    Att ha praktisk erfarenhet från försäljning och journalistik är mycket värdefullt, tycker de flesta arbetsgivare inom område marknadsföring. Ofta är en teknisk utbildning, branschkunskap, kunskaper om informationsteknik och språkkunskaper bra meriter när man söker jobb inom marknadsföring. 
    Du får gärna titta på yrkeshögskoleutbildningar, några exempel - se snabblänkarna nedan:
    berghs-school-of-communication/digital-creative-digital-strategist
    utbildning/hyper-island/content-developer
    ihm-business-school/customer-data-developer
    uddevalla-vuxenutbildning/product-manager-e-commerce
    utbildning/boras-yrkeshogskola/digital-business-developer

    Frågor och svar taggade med 'likvärdiga kurser' (1 st.)

    • Amanda

      Kan kurser från olika universitet vara likvärdiga?

      Om jag läser några matematikkurser på ett universitet i vår som liknar de som sedan finns på det ingenjörsprogram jag vill läsa till hösten på ett annat universitet, skulle det kunna vara så att jag kan hoppa över de programkurserna då ifall kurserna ger samma behörighet? Hur vet man om två...

      Anna: : Hej Amanda! Som det brukar gå till är när man kommer in på ett program, dvs får besked ANTAGEN, och man vet med sig att man har godkända betyg i kurser som ev är... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga