1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Katarina,
    i Sverige är det så att yrken inom marknadsföring icke-reglerade. Det betyder att hen som anställer bestämmer vilka meriter som krävs. 

    För att arbeta inom marknadsföring (bland annat som Digital marknadsförare) behöver man vanligtvis ha någon form av eftergymnasial utbildning från högskola/universitet eller en yrkeshögskoleutbildning. Det som arbetsgivare brukar titta på vid anställning som marknadsförare är om man har högre utbildning i ekonomi, samhällsvetenskap, teknik, marknadsföring och reklam och för jobbet som Digital marknadsförare är även kunskaper inom data-IT mycket viktiga.

    Att ha praktisk erfarenhet från försäljning och journalistik är mycket värdefullt, tycker de flesta arbetsgivare inom område marknadsföring. Ofta är en teknisk utbildning, branschkunskap, kunskaper om informationsteknik och språkkunskaper bra meriter när man söker jobb inom marknadsföring. 
    Du får gärna titta på yrkeshögskoleutbildningar, några exempel - se snabblänkarna nedan:
    berghs-school-of-communication/digital-creative-digital-strategist
    utbildning/hyper-island/content-developer
    ihm-business-school/customer-data-developer
    uddevalla-vuxenutbildning/product-manager-e-commerce
    utbildning/boras-yrkeshogskola/digital-business-developer

    Frågor och svar taggade med 'olika alernativ' (1 st.)

    • Rasmus

      Kan jag komma in?

      Låt oss säga att jag har ett snittbetyg på 16. När jag kollar på det programmet som jag vill komma in på så står det att antagningspoängen är 18. Jag har behörigheten som krävs för att söka in, men finns det ngn chans att jag verkligen kommer in? Söker jag bara i onödan?

      Julia: : Hej Rasmus, jag tycker inte du söker "i onödan". Statistik finns det för "då-tiden", som det var förut. Och nu kanske folk söker med lägre betyg; eller så kanske de kan öka antal... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga