Lily

    Jag ska börja och studera i höst till Entreprenadingenjör, Göteborg, KYH Yrkeshögskola. Jag sökte alla sena fastighetsförvaltare utbildningar jag kunde på yrkeshögskolans hemsida. Jag kom inte in i utbildningen som fastighetsförvaltare, dels för att jag inte har behörigheten och dels för att jag har gjort en sen anmälan. Jag vill så gärna bli fastighetsförvaltare. Kan jag gå en annan utbildning på yrkeshögskola som Entreprenadingenjör och sedan jobba som fastighetsförvaltare efter utbildningen ? Eller kan man också gå på universitet för att utbilda sig till fastighetsförvaltare? Isåfall är det ett program man läser på universitetet eller kan man läsa fristående kurser också för att sedan sätta ihop sin egen och som ger samma behörighet för att sedan kunna jobba som fastighetsförvaltare? Hur som helst, jag har sökt runt på nätet och det enda jag vet är att man kan jobba som fastighetsförvaltare om man är utbildad fastighetsmäklare. Men min viktigaste fråga är, kan man jobba som fastighetsförvaltare om man är utbildad Entreprenadingenjör? Som Entreprenadingenjör kan jag jobba som inköpare eller logistiker eller är det begränsat?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lily,
    yrket Fastighetsförvaltare är i Sverige icke-reglerat vilket betyder att inga strikta centrala/generella krav finns på vilken utbildning man måste ha, utan varje arbetsgivare får själv bedöma vilken kompetens som hen kan acceptera som tillräcklig. Även de andra yrken som du nämner, Entreprenadingenjör, Inköpare och logistiker är också icke-reglerade.
    Det jag kan rekommendera är att skaffa sig kunskaper i teknik och i ekonomi men kan inte ge konkreta tips på vilka utbildningar som skulle vara "bättre" än andra, förutom de utbildningar som just heter Fastighetsförvaltare eller utbildningar inom Facility management.
    OBS! jag ser att den här yh har lediga platser och är därför öppen för sen ansökan (uppgift från 29 juli 2020): yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/facility-management-malmö
    Du kan under din pågående utbildning söka andra utbildningar och i fall du kommer in på t.ex en yh Fastighetsförvaltare eller Facility manager - byta till den nya yh-utbildningen.