Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ida,
    Fysioterapeut är i Sverige ett av de cirka 22 st. legitimationsyrken där socialstyrelsen utfärdar legitimation. I grunden måste man ha examen från fysioterapeutprogrammet. Exakt vilka kurser som ingår nu och inom några år kommer ingå i fysioterapeutprogrammet, får du se på utbildningens egen webbplats och det kan också ändras över tid.
    Om du kommer in på fysioterapeutprogrammet men har sedan innan godkända kurser på högskolenivå, kan du ansöka om Tillgodoräknande av tidigare utbildning och får då svar om det är ngt som kan tillgodoräknas och du ska i så fall kunna hoppa över vissa kurser inom fysioterapeutprogrammet. Det är möjligt att inget ska kunna tillgodoräknas eller väldigt lite. Förhandsbesked brukar ej kunna ges. Detta pga flera anledningar: innehåll i programmet kan ändras; sedan är det också så att i fall du skulle få svar att du kan under termin 2 (till exempel) hoppa över en av kurserna som ligger mitt i terminen och läses på 3 veckor... bara för att ta ett exempel, då kommer inte hela utbildningen bli kortare för dig utan tar fortfarande 3 år, men du kan då slippa läsa om samma kurs mitt i termin 2 men då har du inte heller rätt att under de veckorna få ut studiemedel... så vad vinner du i så fall på det?
    Givetvis kan det vara bra, i fall man under de veckorna kan jobba i stället (om man har jobb att gå till då...). Så, det här med tillgodoräknande är inte alltid så fördelaktigt för de studerande som man kanske på förhand kan tro.
    Jag skulle inte räkna med att ngt skulle kunna tillgodoräknas. Utan jag skulle planera för att läsa 3 år på fysioterapeutprogrammet, även om jag innan dess läst en annan högskoleutbildning. Men du får gärna kontakta studievägledare på fysioter.programmet och svarar de ngt annat, så hör gärna av dig till oss igen!
    Mvh
    L.

    Liselotte