Elin
    Hej! Jag vill jättejättejättegärna bli läkare med specialisering inom patologi eller pediatrik. Jag vet att det är naturlinjen som gäller med inriktning natur men problemet är att jag länge lidit av psykisk ohälsa och inte vet om jag klarar pressen.
    Finns det något annat sätt att bli läkare? Kan man gå samhäll och ta ett naturvetenskapligt basår eller räcker det fortfarande inte?
    Och vilka betyg gäller för att bli läkare?
    Och kan du beskriva studierna på natur? Hur fort tempo, är det väldigt mycket plugg och stressigt?
    Tack på förhand :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Elin !
    Du kan provgå på naturvetenskapsprogrammet en dag och själv känna på hur det är. Det kallas "skugga en elev" .
    Det går att komplettera på komvux eller på naturvet.basår efter gymnasiet.
    Det kan vara smart att gå vård- och omsorgaprogrammet och komplettera efter gymnasiet för behörighet till läkare.
    Fundera på mina förslag och återkom.
    Vi hörs!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare