Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!
    Jo, på sikt kan man bli Tandläkare http://www.framtid.se/yrke/tandlakare efter vilket som helst program på gymnasiet. Då kompletterar man med kurser efter gymnasiet - på komvux eller genom prövningar eller genom att läsa på ett naturvetenskapligt basår.

    VO http://www.gymnasieguiden.se/program/VO är ett smart val. Man kan läsa tillvalskurser och bli behörig att söka till Sjuksköterska direkt efter gymnasiet. Man kan söka till Yrkeshögskola t.ex för att bli Specialistundersköterska. Man kan få jobb direkt efter gymnasiet och jobba i några år innan man sedan läser vidare. Därför är ett yrkesprogram (i detta fallet VO) ett mycket smart val.

    Hälsningar
    Mikael SYV
    Hej Mansoora!
    Du kan läsa mer om yrke Undersköterska på http://www.fragasyv.se/info/underskoterska där det förklaras att personer med olika utbildningar kan kalla sig för "undersköterska". Efter VO är man definitivt Undersköterska och arbetsgivare erkänner den utbildning - den är mycket känd och populär bland arbetsgivarna. Prognosen är att det kommer att behövas många fler undersköterskor under de närmsta åren och det blir därför relativt lätt att få jobb.
    Hälsningar
    Mikael SYV
    • : få man gå direkt på komvux efter att ta studenten? eller måste man jobba innan man läser vidare? och bli man undersköterska efter gymnasiet?
    • : väntar på svaret
    • Anna : Man blir Undersköterka direkt efter gymnasiet & man kan ansöka om att läsa på Komvux direkt efter gymnasiet.