Elev

    Hej Har ansökt till 4 utbildningar men nu går inte att ändra prioteringen. Är det sant att om man blir antagen på den första utbildningen så blir andra utbildningarna struken? Känner mig att jag kan bli antagen på de fyra utbildningarna så går det inte välja en av dem sist efter att man får antagningsbesked? Ångrade mig och det går inte ändra vill helst gå på den sista utbildningen men hörde att om man kommer på den första utbildningen som sitter längst upp så blir man struken från de andra. Just nu läser jag på yrkeshögskolan men vill helst läsa en annan utbildningen på högskolenivå. Är det möjligt?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ziba,
    jag förstår det som så att din fråga gäller din ansökan om svenska högskole-universitetsutbildningar. I så fall får du bäst (mest aktuellt) svar från Antagning.se - du kan t.ex ringa dem på tel.nr 0771-550720 på vardagar kl.9-16.
    Vad jag förstår (av de svar vi tidigare fått från Antagning.se) så kan du ta bort de högre prioriterade alternativen (i ditt fall första, andra och tredje) och då blir ditt fjärde alternativ - ditt första och enda alternativ som du söker till. Men hör gärna med antagning.se om du är osäker.
    FråGA SYV jobbar inte med administration kring antagning till utbildningar. Reglerna på hur antagning.se gör och vilka "deadlines" för möjlighet att ändra i sin ansökan de sätter kan ändras över tid. Kanske kan de i något fall göra ett undantag och hjälpa dig ändra i din ansökan (kan bero på varför du vill ändra i din ansökan). Tekniskt sett borde det inte vara helt omöjligt för personal på Antagning.se göra ändringar - i alla fall fram till 21 juni 2022 som är sista dag för komplettering med betyg, men jag vet inte om de är villiga att göra det. Reglerna är reglerna. Är det förbjudet att ändra i ansökan på annat sätt än att ta bort alternativen, så är det så. Om du loggar in och inte ser möjlighet att ändra prioriteringsordning, då är det spärrat.
    Jag hoppas du får bra hjälp av Antagning.se - ta kontakt med dem. Förutom att ringa kan man också skriva till dem via formuläret på antagning.se/frågor

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elev : Tack för svaret. En annan fråga, får socionomer legitimation från socialstyrelsen? Ifall om man inte får det så frågan är varför vissa yrken får det och vissa inte det? Betyder att t.ex tandhygienist är bättre än socionomer då får dem direkt legitimation efter avklarat utbildningen?
    • Milla :

      Socialstyrelsen beviljar legitimationer för vissa yrken inom Hälsa- och Sjukvård. Se gärna information på Framtid.se.Legitimationsyrken i dagens läge är det 22 yrken (uppgift från maj 2022).
      Kurator inom hälsa- och sjukvård är numera ett av de legitimationsyrken där socialstyrelsen utfärdar legitimation. I grunden för att utbilda sig till kurator inom hälso- och sjukvård ligger socinomexamen. Sedan går man en påbyggnadsutbildning som leder till att man kan få legitimation som kurator inom hälso- och sjukvården.
      Övriga kuratorer och socionomer, t.ex Skolkuratorer jobbar inte inom hälsa- och sjukvård. Det gör inte Socialsekreterare heller, alltså jobbar inte inom område Hälso- och sjukvård.
      Det handlar alltså inte om vem som är bättre eller sämre, utan om att andra sorters socionomer som inte utbildar sig till Kurator inom HÄLSA- & SJUKVÄRD hör inte till det yrkesområde där socialstyrelsen är verksam.
      T.ex mitt yrke, SYV finns det inte heller någon legitimation att söka. Då gör man skillnad på "berörig SYV" och obehörig SYV. Behörig är hen som har examen från SYV-programmet. Obehörig SYV kan ha väldigt mycket utbildning, t.ex vara både legitimerad lärare och ha socionomexamen och även andra utbildnigar i bagaget (samtidigt) t.ex masterexamen i pedagogik men utan examen från just SYV-programmet är hen ändå "obehörig" som SYV. Det är inte förbjudet att ansälla obehöriga SYV-ar eller anställa som Socialsekreterare eller som Skolkurator med andra utbildningar men det är sällan som det händer (endast om ingen behörig söker). Som Skolkurator är det svårt att få jobb (många söker de tjänsterna) och arbetsgivare brukar välja av de som både har socionomexamen + även påbyggnadsutbildning efter socionomexamen + några års erfarenhet av att ha arbetat efter socionomexamen. Nyutexaminerade från socionomprogrammet brukar (många av de i alla fall) få jobbet som socialsekreterare på socialkontoret som sitt första jobb.